top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמקשיבהומתעדת#

בין מילה לחומר .

עודכן: 2 באוק׳ 2021



הי.

אודה על האמת - הקורונה והסרטן הכניסו מספר שינויים לחיי. החלק הטוב בשינויי היה הכרות עם אנשים חדשים שהוסיפו בי חכמה, חמלה, אהבה ומעט קנאה. אחת מיוחדת היא מלכה אופנהיים, יוצרת בת תשעים. באתי לכתוב את סיפור חייה והיא התעקשה שאכתוב על בעלה. על איצ'ה, אהובה המיוחד ומשפחתם היפה. הבית של מלכה, ממש כמוה, מלא בטוב טעם. יצירות אמנות שיצרה בתשוקה רבה בשנות חייה נמצאות בכל מקום.


המפגשים עם מלכה היו תענוג צרוף ומיוחד, התאהבות של ממש (לפחות מצידי). שיטוט בעיניים כלות אחר מגוון העבודות בביתה מצא עניין רב בקומקומים של מלכה. חשבתי לתת לכם להציץ אל כמה מהם. אני שומעת אותה מסבירה לי שקומקום זה אתגר גדול: יש לו ידית, זרבובית ומכסה וגם קיבולת וצריך לדעת לשלב בין כולם כדי להצליח ליצור את הפריט הזה.

תראו, מיכל המזיגה המשוכלל הזה ניצב, על פי רוב, במרכז השולחן ומהווה נקודת מפגש רבת פנים בין מסורתי לעכשווי, לעיתים בין שימושי לרעיוני ובין צורה ומהות. גם היום, במחלקות הקרמיקה השונות עיצוב קומקום הוא אתגר מורכב אשר הפך בשדות הקרמיקה לאייקון.

כמו הפומפיות המצוירות של יוסל ברגנר והכבשים הצבעוניות של קדישמן - כך מלכה והקומקומים. צורות אורגניות מעוצבות באופן מפתיע חלקן מדוקדקות, חלקן צבעוניות מאד. כל קומקום נושא בתוכו משהו ממלכה, האמנית שיצרה אותם. אתם מוזמנים להתבונן ב"קומקום" ולנסות להבין מה יש בתוכו.


ורק מתוך סקרנות: אומרים שאת קומקומי החומר הראשונים יצרו הסינים. אבל מספרים שכבר במסופוטמיה בין 3500 ל -2000 לפני הספירה, השתמשו בקומקומים עשויים ברונזה.

אם עוד לא רכשתם את מכונת הקפה עם הקפסולות ובא לכם לעשות עניין מהמים החמים עם האבקות או העלים שאתם מכניסים פנימה. חפשו קומקום יפה, כבדו את יוצרו ושימו אותו על שולחנכם. אומרים שהסתיו הגיע... זמן נפלא לכוס תה.


יציקה בברונזה.


עינב לוקחת אותי לסורוקה. הנסיעות שלנו ארוכות. לפעמים שמחות, לפעמים שקטות הרבה מילים של תרבות ואמנות נאמרות ברכב. דווקא בשיחת טלפון סיפרה לי עינב על אמנית שמפסלת בברונזה... ואני עם הדקדקנות המעצבנת ביקשתי שתברר באיזה חומר היא מפסלת כי בברונזה לא ממש מפסלים. את הברונזה יוצקים. אחרי ההתייפיפות הבלתי נסבלת שלי נזכרתי ביעל ארליכמן, בת גבעת ברנר, שהציגה בביאנלה לאמנות עכשווית בפירנצה ב-2009 ואף זכתה בפרס. יעל מפסלת בחומר ומעבירה את עבודותיה ליציקות ברונזה. לשמחתי הגדולה באמת מצאתי סרט שבו יעל מסבירה את התהליך. עד שתמצאו את ה"דיל" הזול לחו"ל לראות את יציקות הברונזה שיצר הגאון מיכאל אנג'לו אתם מוזמנים להתרגש מבית המלאכה בבית נקופה. שווה ביקור.

זהו. קצר אבל מאוד חומרי.

שיהיה לכם סתיו נפלא.

מוזמנים לשתף עם מי שימצא עניין.

נצלו את הרגע.

נורית



39 צפיות0 תגובות
bottom of page